Gyűjtemény

Szimbólumok
Vallási jelképek
Zsinagóga és Tóra
Ünnepi tárgyak
A közösségi és rituális élet tárgyai
A mindennapi élet zsidó tárgyai
A tanulószoba és a tanház tárgyai
Zsidó tárgyú festmények és rajzok
Dokumentumok
Audiovizuális archívum
Épített emlékek
Egyéb

Hírlevél

Név

E-mail


Iratkozzon fel havi hírlevelünkre, melyből zsidó kulturális hírekről, eseményekről és a Virtuális Zsidó Múzeum újdonságairól értesülhet.





További projektjeink










LexiKohn


Graber Margit (1895 - 1993)

Fest?, grafikus. (Budapest, 1895. aug. 5. ? Budapest, 1993. aug. 4.) Iparrajziskola, Iparm?vészeti Iskola Mesterei: Vesztróczy Manó, majd Kernstok Károly. 1974: érdemes m?vész. 1916-1919-ig Iványi Grünwald Béla tanítványaként dolgozott a kecskeméti m?vésztelepen. A Galilei-körbe járt. 1918-ban a nagybányai m?vésztelepre látogatott. 1920-1924 között férjével, Perlrott Csaba Vilmos fest?m?vésszel Németországban tartózkodott. Ebb?l az id?b?l való egyik jelent?s képe, az expresszionizmustól megérintett Fátyolos önarckép (1921). 1922-ben a Helikon Kiállító Szalon rendezte els? budapesti kiállítását. 1924-1928 között többnyire Párizsban élt, de Nagybányát is felkereste. Cézanne és a kubisták hatottak rá (Nagybányai cigánylány, 1925; Szajna-híd, 1926). Szerepelt a Képz?m?vészek Új Társasága kiállításain. 1928-tól itthon dolgozott. Modelljér?l készített, kissé nyújtott vonalú, színekre épített festményei életm?vének legjobb darabjai (Philadelphia Vilma, 1928). A 30-as évek elején Körtvélyesen, Lesznai Annánál vendégeskedett; szívesen ábrázolt mez?gazdaságban munkálkodókat. Mindig izgatta az emberi tevékenység megörökítése. A 40-es évek legszebb olajképei és szénrajzai édesanyját idézik (Édesanyám, 1947). 1948-tól a Szentendrei M?vésztelep tagja. Önarcképek, csendéletek, enteri?rök sokasága keltezhet? e pályaszakaszra (Piaci jelenet, 1975; A M?vésztelep kertje, 1979; A tükör, 1980). Életm?véb?l, gondolataiból bölcsesség és életszeretet árad. M?veivel, érdekl?désével kortársként kapcsolódott Európa m?vészeti életébe. El?adásmódjában az ember- és természetközpontú festészet elkötelezettje volt, amelyet mindvégig gyöngéd realizmus sz?tt át. Fest?i alkata a francia posztimpresszionistákéval rokonítható. M?vészetének másik meghatározó m?faja a grafika. Kezdett?l fogva vallotta, hogy a legmodernebb fest?i irányzat is csak tökéletes rajztudás segítségével közölheti mondanivalóját.
/PIM Adattár, Artportal.hu/Kép: http://www.homegaleria.hu


Forrás: http://omike.hu/omike/muveszek/graber-margit/75


Vissza

TÁMOGATÓK:


© 2010-2021. JMPoint Alapítvány